(det här stod i min anteckningsbok, men jag e inte riktit säker på att jag hänger med riktit i svängarna själv - argumentatitionen känns aningen kortsluten - så kommentera gärna, det kanske går att få ut nått av det..)
'the super commodity' pengar; möjliggör varufieringen av vår tillvaro.
Konceptet pengar gör det möjligt för oss människor att ha ekonomiska relationer - att utbyta saker och tjänster - utan att lära känna varann; förbli främlingar/isolerade.
Där nånstans skapas ett utrymme som kan fyllas med t.ex. nationalism. Avsaknaden av mänskliga relationer ger plats åt identifikation med en uppifrån bestämd grupp människor (samt territorium och 'styre') - ju större denna grupp är, ju svårare är det att genomskåda då generaliseringarna får tyngd kvantitativt, och ju längre ifrån människan det sociala/moralistiska/mentala påbudet kommer, desto svårare blir det att förstå och avslöja.
-kASS
lördag 16 juli 2011
om patologin; nationalism
Etiketter:
biopolitik,
ekonomi,
filosofi,
gränser,
indoktrinering,
nationalism,
normer,
staten
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
jo, men nu tycker jag att jag förstår.. men skulle kanske vilja skriva: "...och ju längre ifrån individerna det..." för att det inte ska tolkas som att det skulle refereras till "människan" som nått som är "naturligt" - alltså att det här inte menas en kvalitativ distans från vad som skulle vara "mänskligt" utan rent kvantitativt avstånd i form av distans till/och (o-)möjlighet att påverka
SvaraRaderanån mer som tänkt på det där. i den här boken spåras uppkomsten av behov av kontanter till krigstider, när kringstrykande soldaters ekonomiska löften inte var så mycket att ha utn, folk ville ha betalt i en allmänt* erkännd valuta http://www.amazon.com/Debt-First-5-000-Years/dp/1933633867
SvaraRadera*upprätthålle av central makt ...dvs
tänker fortafarande att det ligger nått i detta, men att kronologin kanske inte e så korrekt, och att penga-distansen kanske inte e ett direkt upphov (vilket ifs inte står ovan) utan just nånting som möjliggör att det inte ifrågasätts. Vi har ingen annan tillhörighet att ty oss till. Det här har ju också med mer komplexa institutioner som individuella medborarskap osv.,
SvaraRadera